Skapa & se affärsmöjligheter

INFORMATION FÖR ALLA.
Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Innehållsförteckning

Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Få svar på vanliga frågor

Kontakta oss

Skapa ny affärsmöjlighet och se dina eller alla affärsmöjligheter

Registrering av ny affärsmöjlighet

Från affärsmöjligheter

STEG 1 – Skapa affärsmöjlighet

För att skapa en ny affärsmöjlighet, klicka på plusknappen i modulen. Välj sedan en befintlig kund från kundregistret eller välj att skapa en ny kund.

Det krävs inte att du väljer en kund i detta steg för att registrera affärsmöjligheten. Dock är det starkt rekommenderat, så att det inte glöms bort.

När du har valt en kund så väljer du en kontaktperson och klickar på nästa steg.

STEG 2 – Nödvändig information

Nu kan du lägga till all nödvändig information om affärsmöjligheten. Vissa fält är märkta med en asterisk (*). Detta innebär att fälten är obligatoriska att fylla i. Vilka fält som är obligatoriska bestäms av modulens inställningar. Det gäller även för alternativen i de olika dropdown-fält som finns.

Exempel på fält som kan vara aktiverade vid registrering av affärsmöjlighet

Ansvarig – Här väljer du vem i din verksamhet som ska ansvara för affärsmöjligheten.

Avtalsdatum – Lägg gärna in ett förväntat avtalsdatum i din affärsmöjlighet. På så sätt vet systemet när det är dags att påminna dig om affärsmöjligheten i lobbyn. Tänk på att den benämning du ger affärsmöjligheten kan följa med till övriga moduler i systemet under affärsmöjlighetens gång. Du kan välja detta i senare skeden, om benämning ska följa med eller inte.

Typ – Här väljer du vilken typ av affärsmöjlighet det gäller.

Affärsfas – Sätts automatiskt till den fas som har satts som standard i modulens inställningar.

Källa – Anger hur affärsmöjligheten uppstod.

Affärsvärde – Om du kan uppskatta ett affärsvärde på affärsmöjligheten så anger du det här. Annars kan du lämna det tomt och fylla i det i ett senare skede.

TB – Ange vinstmarginal i procent.

Sannolikhet – Här anger du hur sannolikt det är att du vinner affärsmöjligheten. Sannolikheten uppskattar du själv.

Adress – Hämtas per automatik om det finns en adress inlagd på kunden. Ändra adressen ifall den tänkta anläggningen ligger på en annan adress.

STEG 3 – Registrera affärsmöjligheten

Klicka på ”Registrera affärsmöjlighet” när du känner dig färdig och har kontrollerat de ifyllda fälten.

Översiktsvyer

Tabell-vy

I tabellvyn kan du sortera och filtrera på olika fält som du har fyllt i. Det är även möjligt att via sökfunktionen söka i alla fält som är synliga i kolumnerna.

Kanban-vy

Om du önskar en annan typ av översikt över affärsmöjligheterna, kan du ändra till kanbanvy. Där får du en översikt över vilka affärsfaser de olika affärsmöjligheterna befinner sig i. Du kan även filtrera affärsmöjligheter på olika fält.

Kart-vy

En tredje översiktsvy är kartvyn. Även här har du möjlighet till att filtrera affärsmöjligheterna på olika sätt.

Klicka på en affärsmöjlighet om du vill redigera den.

Händelselogg & kommentarer

Aktivera menyfliken ”Händelser”

För att se vem som har gjort vad och när i en modul måste menyfliken ”Händelser” vara aktiverad i modulens inställningar.

Tagga varandra i kommentarer – ”@Lotta hur går det med denna?” 

Du kan kommunicera med andra användare i systemet under fliken ”Kommentar” genom att skriva ett snabel-a (@), välja en användares namn och sedan skriva din fråga eller kommentar. Användaren får då en notis i WorkCloud (en röd blinkande prick vid pratbubblan i översta menyn) och beroende på vilken inställning användaren har i sin profil kommer det även skickas en notis via e-post, om att denne har blivit nämnd i en kommentar.

Kommentarerna är interna och kan inte ses av kunder. Däremot kan alla användare som har tillgång till t.ex. ärendet i fråga se kommentarerna.

Kundkonversationer

Aktivera menyfliken ”Kundkonversationer”
För att kommunicera via en modul måste menyfliken ”Kundkonversationer” vara aktiverad i modulens inställningar.

Kund & kontaktperson
Du måste se till att koppla en kund och kontaktperson till den modul som du vill kommunicera ifrån. Till exempel om du vill skriva ett meddelande från en affärsmöjlighet så måste affärsmöjligheten ha en kund och kontaktperson med en e-postadress kopplad på sig.

Skicka SMS från WorkCloud

Om ni har SMS-utskick aktiverat i ert system så kan ni skicka SMS till kunder och användare via systemet. 

SMS med koppling till modul

Klicka på menyn med tre punkter inne i ärendet, arbetsordern, offerten, ordern eller projektet och välj ”Skicka SMS”.

SMS utan koppling till modul

Klicka på plus-knappen högst upp till höger i det blåa sidhuvudet och välj ”Skicka SMS”. Härifrån kan du göra massutskick till användare i systemet (bocka i ”Välj användare”).