Fakturering & betalning
INFORMATION FÖR EKONOMI.
Skapa ny
Redigera
Radera
Ändra färg
Öppna i ny flik
Dropdown-meny
Byt kund
Extra info
Innehållsförteckning
Skapa ny
Redigera
Radera
Ändra färg
Öppna i ny flik
Dropdown-meny
Byt kund
Extra info
Fakturering & betalning
Fakturera en färdigmarkerad order
Order med status ”Färdig”
En order som har markerats som ”Färdig” är i de flesta fall redo för fakturering.
Beroende på om det finns en aktiv Fortnox-koppling till ditt system eller inte så visas olika knappar.
System utan koppling till Fortnox
Om ni inte har någon integration mot Fortnox bör du se en knapp som heter “Markera som betald”. Detta innebär att du manuellt måste skapa dina fakturarader i ditt ekonomiprogram. När fakturan är skapad manuellt markerar du fakturaunderlaget som betald genom att klicka på den gröna knappen. Orderns status ändras då till “Fakturerad”.
Integrationer för betalalternativ
Fortnox
Om du har en aktiv Fortnox-integration ser du två knappar, “Skapa faktura i Fortnox” och “Fler betalalternativ”. Genom att klicka på “Skapa faktura i Fortnox” skickas fakturaunderlaget via API till Fortnox och en faktura skapas. Systemet hämtar en kopia av Fortnox-fakturan och placerar den i ordern. Orderns status ändras till “Fakturerad”.
Swish, Svea eller Nets
Skapa betallänkar från en order och skicka ut det antingen via e-post eller SMS till kunden. När kunden har betalat via valt betalsätt (Swish, Svea eller Nets) skapas det en kontantfaktura i Fortnox och en kopia hämtas till WorkCloud.
Händelselogg & kommentarer
Aktivera menyfliken ”Händelser”
För att se vem som har gjort vad och när i en modul måste menyfliken ”Händelser” vara aktiverad i modulens inställningar.
Tagga varandra i kommentarer – ”@Lotta hur går det med denna?”
Du kan kommunicera med andra användare i systemet under fliken ”Kommentar” genom att skriva ett snabel-a (@), välja en användares namn och sedan skriva din fråga eller kommentar. Användaren får då en notis i WorkCloud (en röd blinkande prick vid pratbubblan i översta menyn) och beroende på vilken inställning användaren har i sin profil kommer det även skickas en notis via e-post, om att denne har blivit nämnd i en kommentar.
Kommentarerna är interna och kan inte ses av kunder. Däremot kan alla användare som har tillgång till t.ex. ärendet i fråga se kommentarerna.