Systeminställningar

INFORMATION FÖR ADMIN.
Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Innehållsförteckning

Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Få svar på vanliga frågor

Kontakta oss

Grundläggande inställningar

Gå till kugghjulet för Systeminställningar längst ned till vänster

Om sidan du landar på saknar innehåll innebär det att du inte har rätt behörighet. Kontakta i så fall din systemadministratör.

Allmänna inställningar

I denna flik kan du göra inställningar för låsskärm, inaktivering av användarlicenser, återställning av lösenord samt skapa genväg till artikelregistret. Nedan följer en något närmare förklaring på vad inställningarna innebär.

Tid för låsskärm i minuter – Välj hur lång tid det ska gå från att en användare är inaktiv i systemet tills att användaren loggas ut. Som lägst kan du ange 30 minuter och som högst 1440 minuter.

Licenser vid inaktivering av användare – Välj vad som ska hända med licensen när du inaktiverar en användare. Som standard tas inte licensen bort.

Spärrat användarkonto vid återställning av lösenord – När en användare skriver sitt lösenord fel tre gånger spärras användarkontot. Här kan du välja om användaren själv ska kunna låsa upp sitt konto genom att begära en återställningslänk till sin registrerade e-postadress eller om det ska krävas att en administratör låser upp kontot. Nackdelen med att låta användaren begära en återställningslänk är att om användarens e-post har blivit hackad så kan någon obehörig komma åt återställningslänken. Det finns även möjlighet att aktivera tvåfaktorsautentisering via SMS där användaren får verifiera sig via sitt mobilnummer.

Artikelinformationsknapp i meny – Det finns möjlighet att aktivera en genväg för att söka efter aktiva artiklar från artikelregistret. Då får du grundläggande information om artikeln i fråga samt en direktlänk till artikeln. Om du väljer att ”Visa artikelinformationsknapp i menyn” presenteras en ikon högst upp till höger i huvudmenyn.

Företagsinformation

Här fyller du i dina företagsuppgifter. Informationen kommer att visas i utskickade mail och utskrifter.

Meny

Bestäm ordningen för dina aktiverade moduler i systemet. OBS! Ordningen gäller för samtliga användare som finns upplagda i ert system.

Genvägar

Varje användare kan via sin profil skapa egna genvägar. Genvägarna visas om du klickar på jordgloben i huvudmenyn högst uppe till höger. Du kan skapa generella genvägar som ska gälla för alla användaren genom att fylla i ett “Namn” och “URL” för önskad sida.

Bakgrundsbilder

Här väljer du vilka bakgrundsbilder som ska visas i olika vyer, exempelvis i olika inloggningssidor, kundportalens lobby, m.m. Genom att ställa dig med muspekaren i respektive bild får du alternativknappar för att byta eller radera de befintliga bilderna.
Rekommenderad storlek för bilderna är 1920×1080 pixlar.

Tvåfaktor

Aktivera SMS-verifiering för inloggningar, lösenordsåterställning, m.m.
Om både BankID och SMS tvåfaktorsautentisering är aktiva så kommer endast BankID kunna användas för tvåfaktorsautentisering

Lobby widgets

Här kan du som administratör bestämma vilka widgets som ska vara valbara för användare i systemet samt bestämma vilka av dessa som är tvingande. En användare kan inte stänga av en tvingande widget. Exempel på tvingande widget kan vara “Nyheter” eller “Tidrapportering” i de fall det är aktuellt.

Varje användare kan via sin profil bestämma vilka widgets som ska vara aktiverade i lobbyn/första sidan.

Kontonummer

Här kan du välja vilka standardkontonummer som ska gälla när du skapar nya kategorier i artikelregistret. Detta är aktuellt om ditt system har en integration mot ditt bokföringsprogram, exempelvis Fortnox.

API-nycklar

Här kan du skapa API nycklar samt hitta dokumentation för de aktuella API:er som finns färdiga till systemet. Till exempel om du vill skapa integration från din hemsida till affärsmöjligheter eller ärenden.

Välj “Skapa API-nyckel” och döp ID:et till något relevant. Välj sedan vilken eller vilka moduler som denna nyckel avser och skapa nyckeln.

I ”Dokumentation” hittar du API-dokumentation för de olika modulerna. Klicka på knappen “Dokumentation” och välj sedan den modul/funktion som du önskar få mer information om.

Du kan pausa/aktivera en nyckel genom att klicka på paus/aktivera-knappen eller radera den genom att klicka på radera-knappen.