Registrera nytt avtal

INFORMATION FÖR ALLA.
Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Innehållsförteckning

Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Få svar på vanliga frågor

Kontakta oss

Registrera kundavtal

Från avtalsmodulen

Skapa ett nytt avtal

STEG 1 – Skapa avtal

För att skapa ett nytt kundavtal, klicka på plusknappen (”Registrera nytt kundavtal”) i modulen och välj en befintlig kund från kundregistret.

När du har valt en kund så kommer du till en översikt av kundens avtal, där klickar du på plusknappen (”Registrera nytt avtal”).

Klicka för större bild.

STEG 2 – Nödvändig information

Nu kan du lägga till all nödvändig information om avtalet. Vissa fält är märkta med en asterisk (*). Detta innebär att fälten är obligatoriska att fylla i.

Fyll i relevanta fält såsom benämning och ändra eventuellt ifyllda fält som har hämtats från modulens inställningar.

Exempel på fält som kan vara aktiverade vid registrering v avtal

Ansvarig – Här väljer du vem i din verksamhet som ska ansvara för avtalet.

Avtalstyp – Välj vilken typ av avtal det är fråga om. 

Typerna läggs upp av administratör i avtalsmodulens inställningar. Till respektive typ kan man koppla fält som också skapas i modulinställningarna. 

Faktureringsperiod – Bestäm hur ofta avtalet ska faktureras (varje månad, kvartal, var sjätte månad, årsvis, osv.).

Antal – Ange hur många exemplar kunden har av just detta avtal. Påverkar antal av enhet vid fakturering.

Pris för vald faktureringsperiod och valuta per styck – Ange hur mycket som ska faktureras/st vid fakturering. 

Totalkostnad för vald faktureringsperiod i SEK –  Ange hur mycket avtalet kostar er totalt för vald faktureringsperiod. 

Startdatum – Ange från vilket datum avtalet ska börja gälla.

Visa i avtalsfakturering – Välj om avtalet ska faktureras via WorkCloud.

Samfakturering – Här väljer du om avtalet ska gå att samfakturera tillsammans med andra avtal. Det går att bestämma ”Endast om avtalskunden är samma”.  

Avtalstid i månader – Hur länge löper avtalet? Systemet kommer inte att pausa faktureringen baserat på det antal månader du anger här.

Uppsägningstid i månader – Endast informativ. 

Nästa faktureringsmånad –  Ange när systemet ska ta med avtalet för fakturering.

Dagar innan påminnelse – Ange hur många dagar innan du vill ha en påminnelse om att avtalet löper ut. 

STEG 3 – Registrera avtalet

Klicka på ”Skapa” när du känner dig färdig och har kontrollerat de ifyllda fälten. 

Avtalsförnyelse

Rubrik

Lorem ipsum…

Händelselogg & kommentarer

Aktivera menyfliken ”Händelser”

För att se vem som har gjort vad och när i en modul måste menyfliken ”Händelser” vara aktiverad i modulens inställningar.

Tagga varandra i kommentarer – ”@Lotta hur går det med denna?” 

Du kan kommunicera med andra användare i systemet under fliken ”Kommentar” genom att skriva ett snabel-a (@), välja en användares namn och sedan skriva din fråga eller kommentar. Användaren får då en notis i WorkCloud (en röd blinkande prick vid pratbubblan i översta menyn) och beroende på vilken inställning användaren har i sin profil kommer det även skickas en notis via e-post, om att denne har blivit nämnd i en kommentar.

Kommentarerna är interna och kan inte ses av kunder. Däremot kan alla användare som har tillgång till t.ex. ärendet i fråga se kommentarerna.