Inställningar
FÖR KUNDREGISTER.
Innehållsförteckning
Anpassa kundkort, importera kunder, m.m.
Gå till Kundregister > Röda kugghjulet: ”Inställningar”
Om du inte ser det röda kugghjulet för inställningar så har du inte har rätt behörighet. Kontakta då din systemadministratör.
Kundfält
Välj vilka fält med efterfrågade data som ska vara aktiva och obligatoriska vid registrering av olika typer av kunder.
Kundtabell
Här bestämmer du vilka kolumner som ska vara aktiva i tabellöversikten för kundregistret samt ordningen på dem.
Kontaktperson fält
Välj vilka fält med efterfrågade data som ska vara aktiva och obligatoriska vid registrering av nya kontaktpersoner.
Länder
Här kan du aktivera länder/nationaliteter som ska vara tillgängliga att sätta på kunder och leverantörer.
Om du exempelvis har kunder i Tyskland kan du aktivera Tyskland som land i systemet så att du sedan kan sätta det som nationalitet på dina tyska kunder, på så sätt blir faktureringen rätt också vad gäller moms.
Kundnivå
Om ni har olika kundnivåer, t.ex. olika bonusprogram, så kan ni skapa dessa här. Kunden kan då markeras med den kundnivå som den tillhör så att du kan filtrera på dessa i kundregistret.
Distrikt
Dela upp kunderna i olika distrikt. Distrikten som ni själva skapar i denna flik blir sedan valbara i respektive kundkort.
Källa
Skapa olika källor för hur ni fått kunderna till er. Exempelvis via hemsidan, mässa, rekommendation, m.m.
Typ av företag
Har ni företagskunder där ni måste ta hänsyn till om de är bostadsrättsföreningar, kommunala bolag eller privata så kan ni skapa dessa olika typer av företag här.
Kundtaggning
Kundtaggar är sökbara i WorkClouds generella sökfunktion och går att filtrera på i kundregistret. Låt säga att ni har olika delar inom verksamheten, t.ex. IT och WEBB.
Flikar
Här bestämmer du vilka menyalternativ som ska vara aktiverade i kundkortet. Dessutom kan du bestämma vilka alternativ som ska vara synliga (”Visa i huvudmeny”), respektive vad som ska visas i dropdownmenyn bredvid. För att underlätta och göra anpassningar efter ert arbetsflöde kan du ändra ordning på menyalternativen.
Egna flikar
Skapa egna menyflikar om du känner att du saknar information i kundkortet. Dina egna flikar lägger sig i dropdownmenyn.
Betalvillkor
Lägg till era olika betalvillkor här och ange dem på kunderna direkt så läggs det automatiskt in i alla ordrar som skapas på kunderna.
Kundtyper i moduler
Välj vilka kundtyper som ska vara möjliga att registrera i olika moduler, ”Vanlig kund”, ”Temporär kund” eller ”Prospekt”. Exempelvis kan du aktivera kundtypen ”Prospekt” i modulerna ”Affärsmöjligheter” och ”Offerthantering”.
Kundinloggning
Aktivera de moduler som ska vara möjliga att nå i portalen för kunder och samarbetspartners. Gör även inställningar för behörigheter och e-postmeddelande som skickas ut vid aktivering av inloggning.
Kundansvarig titel
Lägg till titlar för kundansvariga hos er. T.ex. ”Service och eftermarknad”, ”Säljare”, osv.
Kontaktperson titel
Lägg till yrkestitlar för kontaktpersoner hos kunder så att det blir lätt att särskilja olika kontaktpersoner. T.ex. ”Projektledare”, ”VD”, ”Marknadsansvarig”, ”Säljare”, osv.
Importera/exportera företagskunder
Importera listor med företagskunder från annat system via importmallen som du laddar ned i denna flik (excelfil) eller exportera kundregistret för att göra ändringar i flera kunder samtidigt.
Importera privatkunder
Importera listor med privata kunder från annat system via importmallen som du laddar ned i denna flik (excelfil) eller exportera kundregistret för att göra ändringar i flera kunder samtidigt.
Händelselogg & kommentarer
Aktivera menyfliken ”Händelser”
För att se vem som har gjort vad och när i en modul måste menyfliken ”Händelser” vara aktiverad i modulens inställningar.
Tagga varandra i kommentarer – ”@Lotta hur går det med denna?”
Du kan kommunicera med andra användare i systemet under fliken ”Kommentar” genom att skriva ett snabel-a (@), välja en användares namn och sedan skriva din fråga eller kommentar. Användaren får då en notis i WorkCloud (en röd blinkande prick vid pratbubblan i översta menyn) och beroende på vilken inställning användaren har i sin profil kommer det även skickas en notis via e-post, om att denne har blivit nämnd i en kommentar.
Kommentarerna är interna och kan inte ses av kunder. Däremot kan alla användare som har tillgång till t.ex. ärendet i fråga se kommentarerna.