Inställningar

FÖR OBJEKTREGISTER.
Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Innehållsförteckning

Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Få svar på vanliga frågor

Kontakta oss

Skapa egna objekttyper, fält m.m.

Gå till Objektregister > röda kugghjulet: ”Inställningar”

Om du inte ser kugghjulet för inställningar innebär det att du inte har rätt behörighet. Kontakta i så fall din systemadministratör.

Allmänna inställningar

Här kan du välja om det ska gå att välja mellan alla eller endast kontorets kunder ska visas när man skapar ett nytt objekt samt välja formulär som ska läggas till som standard  för varje objekt som skapas.

Objekttyp

Här kan du hantera och skapa egna objekttyper. När du har skapat en typ kan du klicka på redigera för att välja vilka fält som ska vara aktiva och obligatoriska när man registrerar objekttypen i fråga. Fälten skapar ni själva i fliken ”Egna fält”.

Status

Skapa och hantera egna statusar för objekten. Du bestämmer även vilken färg som ska gälla för respektive status.

Vill du redigera en befintlig objektstatus, klicka på de tre punkterna till höger om den status som du vill redigera. Här kan du även välja vilken status som ska sättas som standard vid registrering av ett nytt objekt, ändra färg och ta bort en befintlig status. Dra en statusrad via ikonen med pilarna för att ändra ordning och klicka på ”Spara”.

Objektfält

Välj vilka fält med efterfrågade data som ska vara aktiva och obligatoriska vid registrering av ett objekt. Här kan du även bestämma vilka av de aktiverade fälten som ska presenteras i tabellvyn för objektregistret.

Egna fält

Skapa fält som går att lägga till för olika objekttyper när man registrerar nya objekt. Skriv namn, eventuell tooltip för extra info och välj typ av fält (dropdown, nummerfält, textfält, osv.).

Exempel på hur man kan använda objektregister

Verksamheter inom fastighetsservice kan använda objektregistret som ett fastighetsregister
Skapa era objekt utifrån de fastigheter ni har hand om. Om ni exempelvis har en kund med flera olika fastigheter kan ni lätt hålla reda på vad ni har gjort och inte gjort genom att skapa allt från objektet.

EXEMPEL PÅ EGNA FÄLT:
”Adresser kopplade till fastigheten” [textruta]
”Byggår” [textfält]
”Antal trappuppgångar” [sifferfält]
”Antal lägenheter” [sifferfält]

Verksamheter inom solcellsbranschen kan använda objektregistret som anläggningsregister
Skapa era objekt utifrån de anläggningar ni har hand om. Om ni exempelvis har en kund med flera olika anläggningar kan ni lätt hålla reda på vad ni har gjort och inte gjort genom att skapa allt från objektet. 

EXEMPEL PÅ EGNA FÄLT:
”Anläggningens ID” [textruta]
”Befintlig huvudsäkring A” [textfält]
”Max effekt (kWp)” [sifferfält]
”Årsproduktion” [sifferfält]
”Panelmärke” [dropdown]
”Inverter” [dropdown]

Standardsvar

För att spara tid och underlätta administrationen har du möjlighet att skapa egna standardsvar. Dessa är generiska texter som du, genom ett enkelt knapptryck, kan välja när du skapar anteckningar.

Kundkonversationer

Här kan du välja hur åtkomsten för kundkonversationer ska vara. Ska kunden få ett mail med en krypterad länk som tar dem direkt till kundkonversationen eller ska kunden verifiera sig via inloggning i kundportalen innan den får åtkomst till konversationen?

Bestäm huruvida ni vill visa användarens kontaktuppgifter eller om det ska vara företagets kontaktuppgifter som visas för kunden. Lägg även in den text som ska skickas till kunden via e-post när det finns en ny konversation från er. Exempelvis ”Du har ett nytt meddelande för ditt objekt.”

Händelselogg & kommentarer

Aktivera menyfliken ”Händelser”

För att se vem som har gjort vad och när i en modul måste menyfliken ”Händelser” vara aktiverad i modulens inställningar.

Tagga varandra i kommentarer – ”@Lotta hur går det med denna?” 

Du kan kommunicera med andra användare i systemet under fliken ”Kommentar” genom att skriva ett snabel-a (@), välja en användares namn och sedan skriva din fråga eller kommentar. Användaren får då en notis i WorkCloud (en röd blinkande prick vid pratbubblan i översta menyn) och beroende på vilken inställning användaren har i sin profil kommer det även skickas en notis via e-post, om att denne har blivit nämnd i en kommentar.

Kommentarerna är interna och kan inte ses av kunder. Däremot kan alla användare som har tillgång till t.ex. ärendet i fråga se kommentarerna.