Skapa & redigera användare

INFORMATION FÖR ADMIN.
Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Innehållsförteckning

Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Få svar på vanliga frågor

Kontakta oss

Lägg till ny användare, tilldela behörighet m.m.

Klicka på bilderna för att göra dem större.

Gå till kugghjulet för systeminställningar > ”Användare”

Om du inte kan se denna flik innebär det att du inte har rätt behörighet. Kontakta i så fall din systemadministratör.

Registrera ny användare

I ”Användare” hittar du alla aktiva användare i systemet.

STEG 1 – Skapa ny användare

För att skapa en ny användare väljer du plusknappen uppe till höger. Fyll i alla nödvändiga uppgifter och gå vidare till nästa steg.

STEG 2 – Tilldela behörighetsgrupp & licens

Nu behöver du tilldela din nya användare en eller flera behörighetsgrupp(er). Välj sedan licens och gå vidare till steg 3.

STEG 3 – Granska & bekräfta

I steg 3 granskar du och bekräftar uppgifterna du angivit i tidigare steg. Om du bockar i “Skicka välkomstmeddelande” så skickas det ut ett mail till användarens e-post. I annat fall kan du som administratör sätta ett eget lösenord åt användaren.

Fält vid registrering av användare

Förnamn – Synlig för kunder

Efternamn – Synlig för kunder

Användarnamn – E-post som används vid inloggning (Synlig för kunder)

Personnummer – Används vid inloggning via BankID

Titel – Intern information

Telefon arbete – Synlig för kunder

Telefon mobil – Används vid tvåfaktorsautentisering (Kan vara synlig för kunder om inget telefonnummer för arbete är inlagt)

Behörighetsgrupper – Bestäm vilken/vilka behörighetsgrupper användaren tillhör

Licenser – Lägg till/ta bort WorkCloud-licenser på användaren

Hantera användare

Redigera befintlig användare

Klicka på användarens namn. Klicka på de tre punkterna nere till höger och välj “Redigera användare”.

Återställ lösenord

Klicka på användarens namn. Klicka på de tre punkterna nere till höger och välj “Återställ lösenord”. Ett nytt automatiskt genererat lösenord kommer att skickas till användarens e-postadress som denne har angett i systemet.

Sätt nytt lösenord

Klicka på användarens namn. Klicka på de tre punkterna nere till höger och välj “Sätt nytt lösenord”. Du får nu möjlighet att välja ett eget lösenord till användaren.

Inaktivera / Aktivera konto

Klicka på användarens namn. Klicka på de tre punkterna nere till höger och välj “Inaktivera användare”. Du stoppar nu användaren från att använda systemet, men användaren finns fortfarande kvar om det skulle vara aktuellt med en återaktivering.

För att se inaktiverade användare kan du klicka på “paus”-ikonen (“Inaktiva användare”) i översiktsvyn.

Ta bort användare

Klicka på användarens namn. Klicka på de tre punkterna nere till höger och välj “Ta bort användare”. Du raderar nu användaren från systemet. Om du gör detta kommer du att behöva registrera användaren igen om det skulle vara aktuellt.

Lås upp spärrat konto

Låsta användare

Om en användarens konto är låst så kommer hela raden att vara rödmarkerad och även ha en hänglås-ikon.

Om en användare har blivit spärrad, och du har behörighet att låsa upp användarens konto, klicka på användarens namn. Nere till höger kommer du att se en gul knapp med texten “Lås upp”. Klicka på “Lås upp användare”. Användaren kan nu använda systemet igen, med samma lösenord denne haft tidigare.

Användarlicenser

Användare som saknar licens

Om en aktiv användare saknar licens visas en gul varningsikon till vänster om användarens namn.

Klicka på användarens namn. Klicka på dropdown-menyn med tre punkter nere till höger och välj “Redigera användare” och markera licens under ”Licenser”.

En användare som saknar licens kommer inte att ha tillgång till några moduler och kan därmed inte använda systemet.

Inga tillgängliga licenser

Nya system levereras med 5 st licenser som standard. Om ni behöver fler licenser så skickar ni en beställning via e-post till info@bluescreen.se och anger hur många extra licenser ni behöver.

Tänk på att ta bort licenser från inaktiverade användare

Kontrollera era inaktiva användare om det står att ni har 0 tillgängliga licenser. Det kan vara så att ni har inaktiverat en användare och att licensen ligger kvar på den. Du kan i så fall ta bort licensen på samma sätt som du lägger till en licens, skillnaden blir att du avmarkerar licensen.