Inställningar

FÖR ORDER-MODULEN.
Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Innehållsförteckning

Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Få svar på vanliga frågor

Kontakta oss

Grundläggande inställningar för order

Gå till Ordermodulen > menyn med tre punkter > ”Inställningar”

Om du inte ser alternativet ”Inställningar” så har du inte har rätt behörighet. Kontakta då din systemadministratör.

Allmänna inställningar

Här kan du göra allmänna inställningar såsom anonymisering av ordrar, synliga element på orderrader och i orderbekräftelse, m.m.

Orderfält

Välj vilka fält med efterfrågade data som ska vara aktiva och obligatoriska vid registrering av en order.

Betalningar

Om du har integrationer som Swish, Svea eller Nets aktiverade i WorkCloud så kan du välja om kontantfakturor ska skapas och bokföras för dessa betalalternativ.

Ekonomi

Bestäm timkostnad för arbetstid, aktivera leverantörsfakturor m.m.

Standardsvar

För att spara tid och underlätta administrationen har du möjlighet att skapa egna standardsvar. Dessa är generiska texter som du, genom ett enkelt knapptryck, kan välja när du skapar anteckningar.

Kostnadsställe

Lägg in de kostnadsställen ni har inom verksamheten.

Orderstatus

Skapa och hantera egna orderstatusar. Du bestämmer även vilken färg som ska gälla för varje status.

Om du vill skapa en ny orderstatus, klicka på plus-knappen uppe till höger.

Vill du redigera en befintlig orderstatus, klicka på de tre punkterna till höger om den status som du vill redigera. Här kan du även välja vilken status som ska sättas som standard vid registrering av en ny order, skapa relation med tidslinjen i en order, ändra färg och ta bort en befintlig status.

Tidslinjen kan användas för att tydliggöra i vilket skede ordern är i. Det går dessutom att koppla en tidslinjestatus och en orderstatus.

Radstatus

Lägg till specifika statusar för orderrader. Exempelvis kan en produkt i ordern vara ”Beställd” eller ”Försenad”, skapa då olika statusar för detta.

Kundkonversationer

Här kan du välja hur åtkomsten för kundkonversationer ska vara. Ska kunden få ett mail med en krypterad länk som tar dem direkt till kundkonversationen eller ska kunden verifiera sig via inloggning i kundportalen innan den får åtkomst till konversationen?

Bestäm huruvida ni vill visa användarens kontaktuppgifter eller om det ska vara företagets kontaktuppgifter som visas för kunden. Lägg även in den text som ska skickas till kunden via e-post när det finns en ny konversation från er. Exempelvis ”Du har ett nytt meddelande för din order.”

Husarbete

Här aktiverar du husarbete (ROT, RUT, Grön teknik) och gör inställningar för hur stor procent av arbetskostnaden som kan skattereduceras. Dessutom anger du hur stor summa den maximala skattereduktionen är.