Inställningar

FÖR TIME.
Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Innehållsförteckning

Generella ikon-betydelser

Skapa ny

Redigera

Radera

Ändra färg

Öppna i ny flik

Dropdown-meny

Byt kund

Extra info

Få svar på vanliga frågor

Kontakta oss

Arbetstyper, avvikelsetyper, OB-regler, utläggstyper, m.m.

Klicka på bilderna för att göra dem större.

Gå till kugghjulet för systeminställningar > ”Time”

Om du inte kan se denna flik innebär det att du inte har rätt behörighet. Kontakta i så fall din systemadministratör.

Lägg till arbetstyper & aktiviteter, tilldela kompetenser, m.m.

Generella inställningar

I denna flik ställer du bland annat in automatiserade åtgärder för tidrapporter, avvikelser och utlägg.

Fält

Bestäm vilka fält som ska vara aktiva och obligatoriska när du skapar en ny tidrapport.

Arbetstyper

Systemet levereras med förbestämda arbetstyper som du kan välja att redigera. Du kan även skapa egna arbetstyper och välja om det ska vara en “Avvikelse” eller “Tidrapportering”. Per typ kan du även ange information såsom kontokoder, typ av avvikelse, om de ska användas i ledighetsansökan, m.m.

Aktivitet

En aktivitet används bland annat till att få en koppling till en specifik artikel när man skapar en faktura från en tidrapport.

Skapa nya och redigera befintliga tidrapporteringsaktiviteter i fliken Aktivitet. Du har möjlighet att koppla aktiviteterna till artiklar från artikelregistret.

Attestering

Välj vilken information som ska visas i vyn för “Attestering”. Om du endast vill se “Avvikelser” under attestering så kan du stänga av “Tidrapporter”

Här kan du tilldela kompetenser till dina anställda. Varje anställd kan ha flera olika kompetenser, varav en (1) är huvudkompetens. Anställda kan sedan filtreras utifrån kompetens, t.ex. vid inbjudning i en arbetsorder.

Övertidsregler, milersättning, traktamente, m.m.

OB/övertid

Här kan du skapa och redigera egna OB- och övertidsregler.

Typ av kvitto

Skapa och hantera egna typer av kvitton. Dessa används i samband med att någon registrerar kvitto i systemet.

Milersättning

Skapa och hantera egna typer av fordon och få även en koppling till en specifik artikel när man skapar en faktura från en milersättning. Typer av fordon används i samband med att någon registrerar milersättning i systemet.

Traktamente

Ange start- och sluttid för hel- och halvdags traktamente och lägg även till lönekoder för måltidsavdrag per anställningstyp.

Händelselogg & kommentarer

Aktivera menyfliken ”Händelser”

För att se vem som har gjort vad och när i en modul måste menyfliken ”Händelser” vara aktiverad i modulens inställningar.

Tagga varandra i kommentarer – ”@Lotta hur går det med denna?” 

Du kan kommunicera med andra användare i systemet under fliken ”Kommentar” genom att skriva ett snabel-a (@), välja en användares namn och sedan skriva din fråga eller kommentar. Användaren får då en notis i WorkCloud (en röd blinkande prick vid pratbubblan i översta menyn) och beroende på vilken inställning användaren har i sin profil kommer det även skickas en notis via e-post, om att denne har blivit nämnd i en kommentar.

Kommentarerna är interna och kan inte ses av kunder. Däremot kan alla användare som har tillgång till t.ex. ärendet i fråga se kommentarerna.