Löneperiod
INFORMATION FÖR ANSTÄLLDA.
Skapa ny
Redigera
Radera
Ändra färg
Öppna i ny flik
Dropdown-meny
Byt kund
Extra info
Innehållsförteckning
Skapa ny
Redigera
Radera
Ändra färg
Öppna i ny flik
Dropdown-meny
Byt kund
Extra info
Hantera din löneperiod
Det finns två sätt att öppna din löneperiod:
Översikt/min sida
Här ser du din aktuella löneperiod.
På varje schemalagd dag har du möjlighet att rapportera tider och avvikelser direkt via pennan/“+”-knappen.
Du kan även redigera en inrapporterad tid eller avvikelse. Detta gör du genom att klicka på tiden/avvikelsen i fråga.
”Kvar att rapportera”
Värdet för ”Kvar att rapportera” räknas ut genom en jämförelse mellan ”Schemalagd tid” och instämplad tid. Avvikelser räknas med när ”Kvar att rapportera” beräknas. För att kunna låsa veckan och löneperioden måste detta värde vara lika med eller mindre än noll.
-1 h -15 min (påverkar inte lönerapporten)
Detta innebär att den anställde har rapporterat/varit instämplad längre tid än sin schemalagda tid. I detta exempel 1 h och 15 min.
Den anställde kan dock nollställa detta positiva värde med exempelvis ”Komptid” eller ”Övertid”, om den ska få ersättning i tid/pengar för detta.
3 h 30 min (påverkar lönerapporten)
Detta innebär att den anställde har rapporterat/varit instämplad kortare tid än sin schemalagda tid. I detta exempel 3 h och 30 min.
Den anställde behöver rapportera en avvikelse för att kunna låsa och godkänna sin löneperiod. Exempel på avvikelser i detta fall: ”Sjuk, ”Semester”, ”Kompledig”.
”Lås vecka”
Om inställningen för dig som anställd är satt till att du ska godkänna tidrapporter utöver avvikelser så kan du inte låsa din vecka förrän du har rapporterat tid som överensstämmer med din schemalagda tid.
Dagar som du har glömt att rapportera tid på är rödmarkerade tills du rapporterat tid som motsvarar din schemalagda tid, då blir den vit. Om du låser en vecka blir hela veckan grönmarkerad.
Godkänn period
Om du klickar på ”Statistik” ser du en sammanställning av dina inrapporterade tider och avvikelser. Kontrollera att de tillsammans genererar den totala schemalagda tiden och se till att alla dina veckor är låsta i fliken ”Kalender” (en vecka är grönmarkerad om låst). Klicka sedan på ”Godkänn period” för att skicka in den till löneadmin.
Milersättning, kvitton, traktamenten
I den aktiva löneperioden kan du även se dina inrapporterade utlägg i flikarna “Milersättning”, “Kvitton” och “Traktamente”. Under respektive flik kan du se vad utläggen har för status. Ett utlägg har status “Inväntar godkännande” fram till att administratören har attesterat utlägget.
Nekade
Om administratören nekar någon av dina tidsavvikelser eller utlägg så hamnar dessa i fliken “Nekade”. Du har då möjlighet att korrigera tiderna/utläggen och skicka in dem på nytt.
Ledighetsansökningar
I denna flik hittar du dina inskickade ledighetsansökningar samt vad det är för status på dessa (”Väntar på godkännande”/”Godkänd”/”Nekad”).
Mina utlägg
I menyfliken “Mina utlägg” i vänstermenyn, ser du dina aktuella utlägg som “Väntar på godkännande” samt “Senast godkända” och du har även möjlighet att filtrera dina utlägg på ett datumintervall.
För att se redan avslutade utlägg, klicka på “Arkiv”-knappen.
Mina löneunderlag
I menyfliken “Mina löneunderlag” ser du löneunderlaget för din aktiva löneperiod samt inskickade löneunderlag. I rutan “Arkiv” kan du klicka för att se dina tidigare inskickade löneunderlag.
Händelselogg & kommentarer
Aktivera menyfliken ”Händelser”
För att se vem som har gjort vad och när i en modul måste menyfliken ”Händelser” vara aktiverad i modulens inställningar.
Tagga varandra i kommentarer – ”@Lotta hur går det med denna?”
Du kan kommunicera med andra användare i systemet under fliken ”Kommentar” genom att skriva ett snabel-a (@), välja en användares namn och sedan skriva din fråga eller kommentar. Användaren får då en notis i WorkCloud (en röd blinkande prick vid pratbubblan i översta menyn) och beroende på vilken inställning användaren har i sin profil kommer det även skickas en notis via e-post, om att denne har blivit nämnd i en kommentar.
Kommentarerna är interna och kan inte ses av kunder. Däremot kan alla användare som har tillgång till t.ex. ärendet i fråga se kommentarerna.